کشت گوجه فرنگی گلخانه ای-آلپ هلدینگ

گوجه فرنگی از جمله محصولات پر درآمد و سود آوراست که علاوه بر بر کشت در مزارع میشود در گلخانه ها نیز در ابعاد گسترده از ان  بهره برد. کشت گوجه فرنگی گلخانه ای مستلزم شرایطی است که در این مقاله به طور مفصل به آن پرداخته خواهد شد. منشاء از آمریکای جنوبی شکل گرفته و نام علمی ان  لیکوپرسیکون است.

گوجه فرنگی دارای ماده ای به نام لیکوپن است که از جمله فواید و خواص آن میتوان به پیشگیری از سرطان پروستات، افزایش شیر مادر، محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش، بیماری های مربوط به دستگاه گوارش و … اشاره کرد. این گیاه محصول فصل گرم سال و در برابر سرما بسیار حساس است. میوه ی این گیاه در برابر یخبندان بسیار آسیب پذیر بوده و از بین می رود. به طور میانگین دوبار در سال در صورت وجود شرایط مناسب میتوان گوجه فرنگی برداشت کرد.

فهرست مطالب

هزینه ی ساخت گلخانه برای کشت گوجه فرنگی گلخانه ای

در میزان هزینه های مورد نیاز جهت ساخت یک گلخانه عومل بسیاری دخیل هستند مانند شرایط آب و هوایی منطقه، نوع سازه و پوشش انتخابی، وسعت مد نظر جهت کشت و … حداقل ارتفاع سقف گلخانه 5 متر می باشد که باید نوع سازه به نحوی انتخاب شود که در مقابل باد و باران و برف، مستحکم بوده و دارای وزنی  سبک باشد. میزان هزینه ی مورد نیاز رابطه ی مستقیمی با اقلیم منطقه دارد.

مقاله مرتبط : هرس درختان در پاییز

آناتومی گیاه گوجه فرنگی

 

آناتومی گوجه فرنگی

ریشه

ریشه ی این گیاه به صورت عمودی می باشد و ریشه های فرعی ان رشدی افقی دارند. عمق ریشه ی این گیاه در دوران مختلف رشد ان متفاوت است.

ساقه

ساقه ی این گیاه صاف و شکننده است و هرچه سن گیاه بیشتر شود این ساقه گوشه دار و سخت خواهد بود.

برگ

این گیاه دارای برگچه های بریده  بریده و چروک است تعداد و اندازه برگ ها با توجه به شرایط  دما و نور متفاوت است.

گل

گل های این گیاه به صورت خوشه ای بر روی ساقه به وجود می آیند و دارای 5 یا 6 گلبرگ به طول 1 سانتی متر هستند.

میوه

این گیاه دارای میوه ای گوشتی و آبدار است که در درون ان دانه هایی وجود دارد و قسمت بیرونی میوه دارای پوستی نازک است.

شرایط مورد نیاز رشد گوجه فرنگی در گلخانه

مدیریت درست شرایط گلخانه از لحاظ دما، نور، میزان آب مورد نیاز و … بسیار حائز اهمیت است  تا از هر گونه بیماری و آفت زدگی پیشگیری کرده، گرده افشانی گیاه به شکل صحیح اتفاق افتاده و محصولی با کیفیت در اختیار داشته باشیم.

میزان دما

دمای مورد نیاز روزانه جهت رشد رویشی و زایشی گیاه 25 تا 30 درجه ی سانتی گراد است و دمای مورد نیاز شبانه برای آن 16 تا 20 درجه ی سانتی گراد است. همچنین دمای مورد نیاز جهت میوه دهی گوجه فرنگی 18 تا 24 درجه ی سانتی گراد است باید در نظر داشت که میزان دما نباید کمتر از 15 و بیشتر از 30 درجه سانتی گراد باشد زیرا سبب میوه دهی ضعیف در گیاه خواهد شد.

میزان نور

در کشت گوجه فرنگی گلخانه ای میزان نور مورد نیاز جهت کشت توت فرنگی 89 الی 111 وات بر متر مربع می باشد.

میزان رطوبت و تهویه

برای جلوگیری از ایجاد قارچ بر روی برگ ها رطوبت محیط باید زیر 90 درجه بوده و به طور پیوسته هوای محیط تهویه شود.

میزان دی اکسید کربن

میزان دی اکسید کربن مورد نیاز در فضای گلخانه به طور میانیگین حدود 1000 پی پی ام است.

میزان آب  

  • 1 لیتر برای گیاه بالغ
  • 65 لیتر برای بوته ی در حال رشد
  • 300 تا 440 لیتر متر مربع برای سطح زیر کشت

کیفیت آب مورد استفاده در گلخانه بر روی گیاه و در دراز مدت بر روی خاک و اطراف ریشه تاثیر گذار خواهد بود. وجود کلسیم ومنیزم در اب باعث تامین تمام نیازهای گیاه می شود که نباید از حد مجاز تجاوز کند.

کنترل زمان دقیق آبیاری و مقدار ان در رشد و کیفیت محصول بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

ویژگی های خاک

خاک گوجه فرنگی باید دارای زه کشی مناسب باشد و از هر گونه رطوبت اضافی در آن جلوگیری شود عدم وجود زه کشی مناسب و وجود رطوبت اضافی منجر به از بین رفتن گیاهچه می شود. بافت خاک این گیاه باید شل باشد و هوادهی به درستی در ان اتفاق بیفتد که باعث رشد مطلوب آن خواهد شد.

 

انتخاب یک گونه ی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی در انواع مختلف وجود دارد و برخی از ان ها به گونه های گلخانه ای مشهور هستند و برای کشت در گلخانه ها مناسب می باشند. گوجه فرنگی ها در دو نوع محدود و نا محدود وجود دارند نوع نامحدود به طور پیوسته رشد کرده و میوه تولید می کنند که در این صورت به مدت طولانی تری میتوان از ان بهره برد. گونه ی محدود در مواقعی کاربرد دارد که فضای کافی در اختیار ندارید زیرا رشد این گونه از گوجه فرنگی ها  در ارتفاع مشخصی متوقف می شود.

مناسب خاک  ph

میزان مناسب پی هاش خاک به طور میانگین 5.6.6 است. کم یا زیاد بودن ان از مقدار ذکر شده احتمال آسیب به گیاه را بالا می برد.

تزریق گاز کربنیک

تزریق گاز کربنیک سبب افزایش 25 الی 35 درصدی محصول شده و افزایش کیفیت میوه را در بر خواهد داشت.

تراکم کشت گوجه فرنگی در هر متر مربع

عموما تراکم بوته درهر متر مربع 2 الی 3 گیاه می باشد.

تغذیه ی گیاه

پتاسیم کلسیم منیزیم، فسفر از جمله نیاز های این گیاه جهت رشد مناسب است. در صورت کمبود کلسیم در خاک امکان پوسیدگی گلگاه وجود دارد.

هرس گیاه

هرس این گیاه به این ترتیب است که تمام شاخه های فرعی ان حذف شده و فقط ساقه ای اصلی باقی خواهد ماند. هرس این گیاه بعد از میوه دادن هم به این ترتیب است که میوه های کوچک و بد شکل حذف شده و گوجه فرنگی های با کیفیت باقی می مانند که این کار جهت بهبود و یکنواختی اندازه میوه ها است.

میزان برداشت

میزان برداشت گوجه فرنگی در شرایط ایده آل حدودا 63 کیلوگرم در هر متر مربع است و یا به عبارتی 21 کیلوگرم در هر بوته می باشد.  

مدت نگهداری

میانگین عمر گوجه فرنگی رسیده 14 روز و گوجه فرنگی نیمه رسیده 14 تا 28 روز می باشد.

زمان کشت محصول

کشت بهاره

این نوع کشت اغلب در اوایل آبان تا اوایل آذر انجام می شود نشاء ها در میانه ی دی ماه به گلخانه منتقل شده و محصول از شروع تا پایان فصل بهار قابل برداشت خواهد بود. در کشت بهاره ی گوجه فرنگی در صورتی که شرایط محیطی مطلوب باشد امکان برداشت محصول تا اواسط آبان نیز وجود خواهد داشت.

کشت پاییزه

این نوع کشت اغلب در اواخر خرداد و یا اوایل تیر انجام می شود نشاء ها در طول ماه مرداد به زمین اصلی منتقل می شوند و برداشت محصول  از اواسط  مهر ماه تا اواسط آذر ماه خواهد بود.

نحوه ی کشت گوجه فرنگی در گلخانه

کشت گوجه فرنگی در دو شکل مستقیم و غیر مستقیم انجام می گیرد.( بذری و نشاء کاری ) توصیه می شود در صورت کشت گلخانه ای کشت به صورت غیر مستقیم انجام شود.

زمان انتقال نشاء به زمین اصلی

زمان منتقل شدن نشاء به زمین اصلی گلخانه هنگامی است که ارتفاع بوته به حدود  20 تا 30 سانتی متر رسیده باشد و زمان مناسب برای انتقال آن 4 الی 6 هفته بعد از کاشت بذر است. 12 تا 14 ساعت قبل از انتقال نشاء زمین مورد نظر باید آبیاری شود.

مراحل رسیدن کامل گوجه فرنگی

نارس

میوه کاملا سبز بوده و مواد ژله ای اطراف بذر شکل نگرفته است.

سبزرسیده

رشد میوه تکمیل و مواد ژله ای اطراف ان تشکیل شده و بافت داخلی گوجه فرنگی از قسمت گلگاه  شروع به زرد یا قرمز شدن می کند.

میوه ی رنگ داده

در این مرحله یک چهارم گوجه فرنگی زرد یا قرمز شده است.

رسیده و سفت

در این مرحله رنگ میوه به طور کامل تشکیل شده و گوشت آن سفت است. که برای مصرف و عرضه به بازار مناسب خواهد بود.

رسیدن کامل

گوجه فرنگی در این مرحله کاملا نرم و رسیده می باشد. اما بهترین حالت این محصول گوجه ی رسیده و سفت است که برای ارسال به شهرستان ها و مناطق دور دست نیز مناسب می باشد.

Visits: 163

0 Reviews

Write a Review

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
واحد فروش