هرس درختان در پاییز

موضوعی بسیار حساس به نام هرس درختان در پاییز که امروزه به عنوان یک سوال خیلی مهم در بین افراد و کشاورزان بوده ولی متاسفانه یک منبع درستی در این زمینه وجود ندارد. با فرا رسیدن فصل پاییز، بسیاری از گیاهان دچار شوک تغییر فصل شده و نیاز به هرس کردن پیدا می کنند.همچنین درختان شروع به برگریزی میکنند و شاخه های خشک در معرض شکستگی و آسیب قرار میگیرند. همراه ما باشید تا نکات کلیدی در مورد هرس کردن پاییزی آشنا شوید.

فهرست مطالب

چرا پاییز زمان مناسبی برای هرس کردن نیس؟!

اگر از هر متخصص باغبانی بپرسید که فایده هرس کردن چسیت؟ خواهند گفت، هرس رشد جدید را در گیاه تشویق میکند و فصل پاییز شروع زمانی است که گیاه به خواب میروند و نیازی به رشد جدید ندارد و همچنین پاییز شروع سرما میباشد، زمان کافی برای سفت شدن قبل از اولین یخبندان را ندارند، پس هرس در این زمان از سال باعث ضعیف شدن  شدید گیاهان میشود.

گیاهان خشک شده در پاییز را چه زمانی هرس کنیم؟

بهتر است هرس کردن درختان را از اوایل پاییز شروع نکنید و برای یکی دوماه دیگر کنار بگذارید تا گیاهان کامل به خواب بروند، همچنین اگر هوای بیرون مرطوب باشد، هرس توصیه نمیشود زیرا آب و هوای مطلوب علاوه بر اینکه میکروب ها را به رشد سریع تر تشویق میکند و گیاه را در معرض خطر بسیاری  از بیماری ها نیز قرار خواهد داد. بهترین زمان هرس کردن، موقعیت خشک و آفتابی است که بریدگی تمیز باشد و جای بریدگی به درستی بهبود یابد.

هرس گیاهان خشک شده در پاییز

هدف از هرس چیست؟

هرس گیاهان باغی بطور عمده به سه دلیل انجام میگیرد؛

  1. تنظیم اندازه گیاه
  2. شکل یا فرم معین گیاه
  3. بهبود کارایی یا باروری

هدف دیگر هرس کردن درخت ایجاد اسکلتی مناسب با شکل مشخص و معین است.در مرحله اول شاخه های اصلی انتخاب شوند تا اسکلت کلی درخت تشکیل شود. شاخه های اصلی  انتخاب شده باید از فضای کافی برخوردار باشد که پس از رشد کردن میزان سایه اندازی آنها به حداقل برسد. به علاوه  زاویه بین شاخه های اصلی و تنه درخت باید یه قدر کافی باز باشد زیرا مانع شکستن شاخه ها در اثر میوه دهی زیاد میشود.اگر این زاویه کم باشد فرم دهی اسکلت درخت ضعیف است.

یکی از مزیت های هرس کردن این است نور خورشید از میان شاخ برگ درختان و درخچه ها عبور کند، پس مهم است ابتدا روی شاخه های مرده یا در حال مرگ تمرکز کنید همچنین که شاخه ها در حال افتادن یا عبور از یکدیگر هستند شاخه های کوچکتر و ضعیفتر را از بین ببرید. هرس کردن شاخه های آویزان پایین درخچه های که با ماشین چمنزنی برخوردی دارند و شاخه هایی که به صورت عمودی رشد میکنند ممکن است به دیواره های ساختمان آسیب برساند ضروری است .سعی کنید همیشه تا ساقه یا بدنه اصلی  گیاه را برش ندهید.

شرایط انجام هرس درختان پاییز

هرس درختان در پاییز بیشتر برای ساکنین مناطق جنوبی مناسب است، جایی که آب و هوا با عدم وجود یخ های طولانی و شدید مشخص میشود

در مناطق شمالی و ماطق کمربندی مرکزی، هرس پاییز میتواند باعث انجماد پوسته در محل زخم، خشک شدن چوپ و حتی مرگ درختان میشود. در نتیجه تمام کار های مربوط به تجدید، هرس کردن، نازک شدن، بخصوص گیاهان جوان، بهتر است تا اوایل بهار به تعویق انداخته شود.

زمان هرس درختان پاییز باید با آغاز برگ پاییز انجام شود .شما درختان سیب را در صورت قدیمی بودن و مورد توجه نیستند قطع کنید اینکار با هدف بهداشتی و هدف جوان سازی باغ انجام شود.

شرایط انجام هرس درختان پاییز

هرس درخت میوه در پاییز به شکل استاندارد

پس از تابش شدید آفتاب در تابستان، درخت شما مقدار زیادی غذا برای خود تولید کرده که این کار را از طریق فتوسنتز انجام میدهد. فتوسنتز فرایندیست که درخت شما نور خورشید را به قندهایی تبدیل میکند که دربرگ ها ذخیره می شوند. با خنک شدن هوا، درخت با انتقال این قند ها به داخل ریشه های خود برای ذخیره سازی در زمستان آماده میشود

هرس در پایییز عاقلانه نیست؛ زیرا هر وقت شاخه ای از درخت قطع کنید، یک زخم هرس ایجاد میشود و چون در پاییز رشد کند است ممکن است درخت قادر به ترمیم جای زخم نباشد.

نحوه هرس درختان میوه

یکی از روش های مراقبت از درختان هرس میوه است. ما اگر درخت را به درستی هرس نکنید باعث صدمه دیدن درخت میشوید. پس اینک میدانید چه زمانی درختان میوه را هرس کنیم، مهم این است یاد بگیرید چگونه درخت را هرس کنید. دلیل مهم در پربار نگهداشتن درختان میوه، هرس سالانه است.

 همانطور که میدانید هرس در درختان به منظور تقویت و فرمدهی به آنها صورت میگیرد. اما درختانی که میوه خوراکی تولید میکنند، هرس کردن آنها به منظور کمک و تقویت و افزایش توان درختان برای تولید محصول صورت میگیرد.

انرژی درختان در اثر فرایند سیتوپلاسم و فتوسنتز حاصل میشود و در نهایت به یاخته درختان منتقل میگردد. این انرژی میتواند از طریق نور آفتاب و یا کوددهی درختان میوه صورت بگیرد.

رشد سلول های گیاهی جدید انرژی درختان بیشتر شده در تمامی درخت پخش میشود. اگر بخواهیم توان درخت را در قسمتی مشخص که بیشترین بازدهی را دارد که به اصطلاح شاخه های بارده درخت گفته میشود، جمع کنیم .شاخ برگ اضافی را قطع کرده و توان درخت را به نقاط بارده درخت کنترل میکنیم.

نحوه هرس درختان میوه

نکات مهم در هرس درختان در پاییز

قیچی های تیز برش های تمیز و آسان ایجاد میکنند. یک معیار پیشگیری از بیماری درختان، تیغه های هرس خود را به مدت 30 ثانیه در محلول الکل ایزوپروپیل فرو کنید تا قبل انجام هرس برای درختان دیگر، آنرا ضد عفونی کنید.و از پمب هرس باغبانی استفاده کنید.

چوپ های هرس شده را از اطراف درخت جمع کرده وانها را آتیش بزنید (مخصوص اگر حامل عوامل بیماری زا باشند)

جمع بندی

هرس یکی از قسمت های اساسی در مراقبت از درختان میوه است.برای تحریک رشد شدید درختان جوان یا تازه کاشته شده که می خواهید سریع تر رشد کنند در اواخر زمستان آنرا هرس کنید. یعنی زمانی که بهتر فرا می رسد، درخت انرژی خود را برای شاخه های بی کیفیت هدر نمیدهد. پس این انرژی را برای رشد بهترین شاخه ها متمرکز می کند.

عده ای از باغداران دوست دارند در بهار درخت را هرس کنند. مزیتی که دارد این است شما میتوانید شاخه هایی که در زمستان دوام نیاوردند شناسایی و حذف کنید. مانند درختان حساسی مانند هلو یا زردآلو صدق میکند.

هرس درختان در پاییز ایده خوبی نیست ، به همین دلیل هر وقت شاخه ای از درخت قطع شود  شما یه زخم هرس ایجاد میکنید. هرس در فصل رشد مشکلی ندارد چون درخت در طی چن روز با یک لایه سلول محافظ شروع به ترمیم زخم میکند اما در پاییز رشد کند شده است و ممک است درخت قادر به ترمیم جای زخم نباشد.

اگر در زمستان یا تابستان  شاخه ای بیماری را متوجه شدید، معمولا بهتر است آنرا از بین ببرید و هرس کنید تا بیماری هایی مانند گره سیاه، شانکر یا آتشک در داخل درخت و به درختان دیگر سرایت نکند.

Visits: 1550

2 Reviews

1

Write a Review

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
واحد فروش