تولید جزئی جداناپذیر از هر اقتصاد است. با توجه به شرایط کنونی و قطع واردات بسیاری از کالاهای غیر ضروری، فرصت مناسبی برای کسب و کارهای تولیدی فراهم شده است. امروز بیشتر از هر زمان دیگری با ما جهت مشاوره یا راهنمایی در خصوص ایجاد تولیدی های متفاوت تماس گرفته می شود به طوری که در صدد آن برآمدیم تا با مقاله ای توضیحی در رابطه با کسب و کار و تولید مقداری بحث تولید را روشن تر کنیم.

فهرست مطالب

بصورت کلی چند درصد تولیدی ها موفق میشوند ؟

ممکن است انگیزه بسیار بالایی داشته و آینده ایده ی خود را درخشان و فوق العاده تجسم کنید. اداره کسب و کارهای کوچک در آمریکا موسوم به SBA ادعا میکند ۵۰ درصد کسب و کارهای کوچک و متوسط در اولین سال فعالیت و ۹۰ درصد آن ها در ۵ سال اول فعالیت  شکست میخورند. آمار مشابه در ایران وجود ندارد اما میتوان بصورت تجربی این ارقام را تقریبا ۷۰ و ۹۸ درصد در نظر گرفت. بدیهی است که تمامی این کارآفرینان برای فتح آینده و پیروزی های بزرگ کار خود را آغاز کرده بودند.

پارامترهای زیادی در کسب و کار شما تاثیرگذارند، تمامی آن ها در این دوره بررسی خواهند شد. اما اولین و مهم ترین فاکتورها مربوط به خود شما هستند. شاید بنظرتان آمده باشد کار تولید جذاب است!  ولی بسیاری از افراد تنها بخاطر ویژگی های شخصیتی، تولیدی خود را تعطیل کرده اند.

سه ویژگی شخصیتی ضروری برای کارآفرینی در حوزه ی تولید

این ویژگی ها را جدی بگیرید، باور کنید اگر روزی شکست خورده و سرمایه و وقت زیادی را از دست دهید به این نتیجه میرسید این موارد کاملا مهم و تاثیرگذار بوده اند. البته ممکن است از طریق شریک شدن با انسان هایی که چنین ویژگی هایی دارند تا حد زیادی خلاء موجود در شخصیت خود را پوشش داده و در کار تولید موفق شوید. تیم مدیریتی شما بصورت کلی باید تمامی این ویژگی های شخصیتی را شامل شود.

1-جسارت و مدیریت بحران

تولید به افراد مضطرب توصیه نمیشود. گاها اتفاقات عجیبی رخ خواهد داد. ممکن است سفارش شما بعلت قطعی برق و مرخصی کارگرانتان شما را مشمول چریمه کند. ممکن است اپراتور دستگاه آسیب جدی دیده و مشکلات بیمه گریبانگیرتان شود. این مشکلات برای شخصیت های مضطرب بسیار آزار دهنده است. مواردی را دیده ام که با وجود سود بالای فعالیت، کارآفرین از شدت آزردگی و استرس های ناشی از کار قید آن را زده است. فکر میکنید به مرور زمان مدیریت این وضعیت آسان تر خواهد شد ؟ شما برای زندگی بهتر، کسب و کارتان را شروع کرده اید پس منطقی نیست کسب و کارتان بر هم زننده ی آرامش زندگی شما باشد.

بخش زیادی از سرمایه شما درگیر کار است. مبالغی را بدهکارید و بسیاری از اوقات مطالبات شما بموقع پرداخت نخواهند شد. اگر در مواقع بحرانی میتوانید آرامش را به خود بازگردانده و به مسائل دیگر بپردازید ویژگی جسارت و مدیریت بحران در شما وجود دارد. در غیر اینصورت میتوانید نوع کسب و کار خود را به سمتی سوق دهید که با شخصیت شما سازگارتر باشد. بسیار مهم است در مواقع حساس و بحرانی بهترین تصمیمات را اتخاذ کنید، تصمیماتی که در آرامش کامل گرفته می شوند و جسارت زیادی نیاز دارند.

 2-تصمیم گیری فوری و قاطعانه

سخت انتخاب میکنید ؟ شما برای تولید ساخته نشده اید. لازم است در کمترین زمان ممکن بهترین تصمیمات را اتخاذ کرده و بر روی آن ها پافشاری کنید. قطعا در موارد بسیاری فرصت هایی پیش رویتان قرار خواهند گرفت که ضمن ریسک بالا سودآوری فوق العاده ای دارند، تعلل در این موارد منجر به از دست دادن  کامل فرصت میشود. ممکن است مواد اولیه با قیمت بسیار مناسب به شما پیشنهاد شوند و فرصت بررسی کامل آن ها وجود نداشته باشد. بسیار مهم است که تصمیم درست را اتخاذ کرده و تبعات آن را با آغوش باز بپذیرید.

 3-صبر

کسب و کارهای تولیدی در دراز مدت اعتبار و سرمایه بیشتری نسبت به کارهای خدماتی حاصل میکنند. از طرفی کسب و کارهای خدماتی در کوتاه مدت سود چشم گیرتری خواهند داشت. کسب و کارهای زیادی  پس از سال ها تلاش و صرف هزینه به نقطه سر به سر سود و زیان میرسند. هر فعالیتی هر چقدر هم ساده دوران “خاک خوری” و کسب تجربه مربوط به خود را دارد. اگر دنبال نتایج سریع هستید یا شرایطتان بگونه ای است که زمان زیادی ندارید تحت هیچ شرایطی ریسک ورود به فعالیت های تولیدی را نپذیرید.

ساده ترین ایده های این حوزه در کمال ناباوری ممکن است زمان های بسیار زیادی را برای سوددهی نیاز داشته باشند. دوستان زیادی در شروع کار به تولید و سود میرسند، اما تولید یا سوددهی آن ها با بروز اولین مشکلات فنی، حسابرسی یا حقوقی ماه ها به تعویق میفتد. به شما قول میدهم هر چقدر هم دقیق و حساب شده و با برنامه عمل کنید باز هم در شرایطی قرار خواهید گرفت که در صورت نبود ویژگی صبر، کسب و کار خود را رها میکنید.

ویژگی های بالا کافی نیست !

هر سه ویژگی را داشتید ؟ به شما تبریک میگوییم. شخصیت لازم برای کارآفرینی در حوزه ی تولید را دارید. البته موارد بسیار زیادی را باید لحاظ کنید که در دروس بعدیبا شما در میان خواهیم گذاشت، اما هنوز یک پارامتر باقی مانده که ارتباطی با شخصیت شما ندارد.

استیوجابز هم اگر سرمایه خرید اقلام ساده ی کارش را نداشت، اپل را خلق نمیکرد.

تولید بی سرمایه افسانه است!

افسانه های جالبی در این زمینه شنیده اید اما بر اساس آن ها زندگی خود را به مخاطره نیندازید. ساده ترین کسب و کارهای تولیدی، با فرض خانگی بودن و ساده بودن حداقل به صد و پنجاه تا دویست میلیون تومان سرمایه نیاز دارند. معمولا نسبت مستقیم میان سرمایه اولیه و سود حاصل از آن وجود دارد. ممکن است تبلیغات زیادی از سازندگان دستگاه های تولیدی ببینید. “دستگاه ما را با مبلغ کم خریداری کنید، محصولات شما را خریداریم”. چرا یک تولید کننده با چنین محصول پر سودی تکنولوژی خود را در اختیار شما قرار دهد؟ وقت کافی برای تولید ندارد؟

فریب نخورید، هزینه های تولید معمولا دو تا پنج برابر آنچه محاسبه میکنید آب میخورند. امکان پذیر نیست بتوانید با سرمایه ی ناچیز سودی را بدست آورید که ارزش وقت و تلاش شما را داشته باشد. در صورت نبود سرمایه کافی میتوانید در حوزه های پژوهشی، خدماتی، تجارت آنلاین و … فعالیت های خوبی را آغاز کنید، ولی بخاطر داشته باشید تولید با سرمایه کم شما را راضی نخواهد کرد.

Visits: 347

1 Review

2

Write a Review

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
واحد فروش