علت برق داشتن بدنه پکیج برقی

علت برق داشتن بدنه پکیج برقی چیست؟ وجود برق در بدنه ی پکیج برقی علامتی از یک مشکل در دستگاه است و در صورت عدم توجه و رسیدگی به آن احتمال بروز خطرات و مشکلات بیشتری به وجود خواهد آمد. در این مقاله درباره ی علت برق داشتن بدنه ی پکیج، دلایل احتمالی بروز این مشکل و راه های حل آن با شما صحبت خواهیم کرد.

در سال های اخیر در بسیاری از محیط های کاری یا اداری از پکیج ها جهت تامین گرما و آب گرم استفاده می شود یکی از رایج ترین مشکلات موجود در این سیستم ها وجود برق در بدنه پکیج برقی آن ها است. به طور کلی قطعات داخلی پکیج در دو دسته ی الکتریکی و مکانیکی قرار می گیرند و اولین نکته در علت برق داشتن بدنه پکیج برقی این است که مصرف کننده با قطعات پکیج که کارکرد آن با برق است آشنایی داشته باشد زیرا وجود برق در بدنه ی دستگاه به قطعات الکتریکی آن مرتبط است. این قطعات به برد اصلی پکیج متصل هستند.

فهرست مطالب

قطعات الکتریکی پکیج برقی کدام است؟

در ادامه مطلب قطعات الکرتیکی پکیج های برقی به طور دقیق مورد بررسی قرارخواهند گرفت تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پمپ سیرکولاتور

آب درون مدار رادیاتور توسط پمپ سیرکولاتور به حرکت در می آید. پمپ سیرکوله وظیفه ی هدایت آب گرم به رادیاتور و آب سرد به مشعل را بر عهده دارد. این پمپ انرژی خود را از طریق جریان برق تامین می کند.

پمپ سیرکولاتور

فن

محل قرار گیری فن در قسمت  بالایی مشعل است تا دود ناشی از احتراق از آن خارج شود و اکسیژن مورد نیاز جهت سوخت وارد پکیج گردد. فن دستگاه نیروی مورد نیاز خود را از طریق برق تامین می کند.

شیر برقی یا سه راهی

شیر برقی یا سه راهی در هنگام استفاده از آب گرم و زمانی که مصرف کننده شیر آب گرم را باز می کند، شیر برقی باز شده و اب گرم به گردش در می آید.

چه دلایلی باعث وجود برق در بدنه ی دستگاه می شود؟

قطعات الکتریکی موجود در پکیج برقی به دلایلی ممکن است دچار مشکل شوند برخی از دلایل عبارت اند از:

صدمه به فیوز پکیج

فیوز محافظ پکیج برقی دیواری  وظیفه ی حفاظت از دستگاه در برابر اختلالات احتمالی جریان برق را بر عهده دارد. در صورت وجود مشکل در این قطعه نیروی برق وارد برد و دیگر قطعات دستگاه می شود و باعث اتصالات کوتاه و وجود برق در بدنه ی پکیج می شود. در صورت صدمه و سوختن فیوز دلایل آن مورد بررسی قرار گرفته و در اولین اقدام باید تعویض گردد. از دلایل احتمالی سوختن فیوز اتصال فاز و نول و یا اتصالات کوتاه در برخی قطعات مانند محافظ، پمپ سیرکوله، رله، فن و شیر موتوری می باشد.

راهنمای خرید پکیج برقی

آسیب به قطعات برقی

با توجه به نقش کلیدی قطعات برقی پکیج ها در صورت آسیب به هر کدام از آن ها ممکن است عملکرد دستگاه دچار مشکل شود. آسیب به هر کدام از قطعات یا نیم سوز شدن هر کدام از ان ها موجب ایجاد اتصالات کوتاه در پکیج می شود که میتواند منجر به صدمه به مدار، داغ شدن بیش از حد و یا آتش سوزی شود. در چنین شرایطی استفاده از پکیج برقی بدون دودکش میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

صدمه به روکش سیم

در صورت آسیب به روکش سیم و یا فرسوگی آن احتمال خروج برق از نقطه ی آسیب دیده و رسیدن آن به بدنه ی پکیج وجود دارد.

عدم وجود سیم ارت

وظیفه ی سیم ارت انتقال بار اضافی الکتریکی به زمین و تخلیه در ان است. این کابل در بیشتر دستگاه های برقی وجود دارد. و باعث افزایش ایمنی و جلوگیری از برق گرفتگی می شود. این سیم در کنار فاز و نول قرار دارد در چنین شرایطی پریز برق به کابل ارت متصل است و به این شکل جلوی برق دار شدن پکیج و سایر لوازم الکتریکی گرفته می شود. در صورت عدم وجود سیم ارت بار اضافی موجود تخلیه نشده و باعث بروز مشکل می شود.

احتمال برخورد سیم های رابط با بدنه

در صورتی که سیم های داخلی پکیج در اثر جا به جایی محصول و یا  نصب غیر اصولی و صحیح آن، جا به جا شده و یا قطع شوند، احتمال برخورد سر سیم با دیگر قطعات و بدنه ی دستگاه وجود دارد که باعث وجودعلت برق داشتن بدنه پکیج برقی می شود.

نحوه ی پیشگیری از وجود برق در بدنه ی دستگاه

بخشی از اقدامات لازم جهت پیشگیری از بروز این مشکل در پکیج به شرح زیر است:

سرویس دوره ای و به موقع پکیج برقی دیواری باعث آگاهی از مشکلات پکیج شده و اقدام به موقع از بروز حوادث جدی تر پیشگیری می کند همچنین باعث طول عمر و عملکرد بهینه ی دستگاه نیز می شود. به طور میانگین سرویس دوره ای این پکیج ها هر 6 ماه یکبار است.

سرویس دوره ای پکیج

  استفاده از تکنسین مجرب

در صورت وجود هرگونه مشکل در پکیج کار تعمیر آن را به یک متخصص بسپارید تا از حل اصولی مشکل اطمینان حاصل کنید.

نصب صحیح پکیج

نصب صحیح واصولی پکیج  و راه اندازی آن توسط متخصص  از دیگر راه های پیگیری از مشکلاتی نظیر وجود برق در بدنه ی پکیج است.

تعبیه ی چاه ارت

برای جلوگیری از مشکلات برق در در وسیله هایی که انرژی خود را از برق دریافت می کنند تعبیه ی چاه ارت و انتقال سیم ارت به آن از بروز بسیاری از حوادث خطرآفرین همچنین پیشگیری از وجود برق در بدنه ی پکیج برقی پیشگیری می کند.

استفاده از محافظ برق

استفاده از یک محافظ هزینه بالایی در بر ندارد اما در مقابل نوسانات برق که احتمال بروز مشکل را ایجاد میکند سبب قطع برق و جلوگیری از اتصالات کوتاه تا زمان متعادل شدن نوسانات برقی خواهد شد. این مورد ساده میتواند علت برق داشتن بدنه پکیج برقی را به صورت کامل رفع کند.

محافظ برق_ پکیج برقی

نتیجه گیری

علت برق داشتن بدنه پکیج برقی نشان دهنده ی وجود مشکل در سیستم داخلی پکیج و یا برق ساختمان است که باید هرچه سریع ترتوسط متخصص علت یابی صورت گرفته و مشکل مرتفع گردد. جهت جلو گیری از بروز چنین مشکلاتی حتما به نکات موجود در مقاله راهنمای خرید پکیج برقی توجه کنید. در غیر این صورت مشکلات جدی از جمله مشکلات جانی و مالی را متحمل خواهید شد.نکته ی حائز اهمیت استفاده از متخصص برای مشکلات اینچنینی است در صورت اقدام به تعمیر پکیج توسط افراد نا آگاه احتمال بروز خطر دو چندان خواهد شد.

Visits: 83

1 Review

1

Write a Review

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
واحد فروش