حوله خشک کن فولادی بهتر است یا آلومینیومی

حوله خشک کن فولادی بهتر است یا آلومینیومی؟ به نظر شما در هنگام خرید حوله خشک کن به چه مواردی باید توجه کرد ؟ حوله خشک کن ها که با نام شوفاژ یا رادیاتور حمام نیز شناخته می شوند. تجهیزاتی فلزی و نیمه فلزی هستند که که کاربرد ان ها خشک کردن حوله و لباس، گرم کردن محیط و تنظیم رطوبت محیط است. حوله خشک کن های پر طرفدار اغلب از جنس فولادی، آلومینیومی ساخته می شوند. برای خرید حوله خشک ممکن است سوالاتی مانند حوله خشک فولادی بهتر است یا الومینیومی و یا اینکه چه تفاوتی میان جنس های مختلف حوله خشک کن از لحاظ کارایی وجود دارد و سوالاتی از این دست برای شما به وجود بیاید. در این مقاله تفاوت های میان جنس های مختلف حوله خشک و کارایی ان را برای شما توضیح خواهیم داد.

حوله خشک کن ها دارای جنس های متنوعی هستند از جمله رادیاتور شیشه ای، مسی، چدنی، آلومینیومی، فولادی، استیل، کروم  رادیاتور ها در حالت کلی عملکرد مشابهی دارند اما ممکن است تفاوت های جزئی با یکدیگر داشته باشند. رادیاتورهای استیل و آلومینیومی از پر طرفدارترین آن ها است. این رادیاتور ها توان گرمایشی متفاوتی دارند و با توجه به ابعاد محیط مورد استفاده قرار می گیرند. مهم ترین عامل کیفیت این محصولات جنس و متریال استفاده شده در آن است.

فهرست مطالب

کاربرد حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی

  1. استفاده از ان به عنوان یک وسیله ی گرمایشی برای گرم کردن فضا
  2. استفاده از ان برای خشک کردن حوله ها، دستمال ها و لباس های کوچک
  3. کنترل و تنظیم میزان رطوبت در فضا و جلوگیری از رشد و ایجاد قارچ و کپک
  4. دارای طراحی ظاهری زیبا و دکوراتیو
  5. قابل استفاده جهت گرمایش در مکان های مختلف مانند: انباری ها، اتاق خواب کوچک، ورودی ساختمان، زیر زمین و آششپزخانه ی کوچک
  6. قابل استفاده در حالت ایستاده یا نصب بر روی کف
  7. تقسیم بندی حوله خشک کن ها بر اساس نحوه ی عملکرد

عملکرد انواع حوله خشک کن ها

به صورت کلی حوله خشک کن ها به دو مدل از نظر کاربرد طراحی و تولید میشوند که به ترتیب :

حوله خشک کن برقی

این رادیاتور ها همان طور که از اسمشان پیداست از جریان برق جهت گرمادهی استفاده می کنند و به دلیل عدم نیاز به لوله کشی محدودیتی در نصب وجود داشته و بسیار راحت در هر مکانی میتوان از ان استفاده کرد.

حوله خشک کن آبی یا هیدرونیکی

عملکرد این رادیاتور با استفاده از سیستم حرارت مرکزی ساختمان، پکیج برقی ، گازی یا موتورخانه می باشد.

تفاوت های کلی حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی  

حوله خشک کن های فولادی و آلومینیومی از پر طرفدارترین انواع رادیاتور ها هستند که در این جا ویژگی های کلی و تفاوت های این دو محصول را شرح خواهیم داد.   

فولادی

روند گرم و سرد شدن رادیاتور فولادی بسیار آهسته است و زمان بیشتری برای رسیدن به میزان گرمای مورد نظر نیاز است. به همان میزان روند سرد شدن آن نیز اهسته است و در مواقعی که خشک کن خاموش شود دمای محیط به مدت بیشتری گرم خواهد ماند که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می شود.

توان حرراتی رادیاتور فولادی بالا است به همین دلیل از ان ها در محیط های بزرگ تر استفاده می شود. این نوع خشک کن ها طول عمر بالایی داشته و در برابر رسوبات نیز مقاوم است.

یکی از وِیژگی هایی که باید در هنگام خرید رادیاتور در نظر گرفت میزان مقاومت جنس به کار رفته در آن در مقابل رطوبت و زنگ خوردگی است. به دلیل اینکه رادیاتور در معرض هوای مرطوب محیط حمام و سرویس بهداشتی قرار دارد لازم است که مقاومت بالایی در برابر ان داشته باشد نوع فولادی رادیاتور ها ضد زنگ بوده و مقاومت بالایی نسبت به نوع آلومنیومی آن دارند. امکان زنگ زدگی  رادیاتور ها از درون نیز وجود دارد که بنابراین کیفیت بالای ان بسیار مهم است.

روند ساخت و تولید این دو نوع رادیاتور از یکدیگر متفاوت است. رادیاتور فولادی از شکل دهی ورقه های فولادی به دست می آید اما رادیاتور آلومینیومی از روش ریخته گری قالب یا اکتروژن به وجود می آید روند ساخت حوله خشک کن آلومنیومی به صورت دستی است و ممکن است از لحاظ کیفیت در مراحل ساخت مشکلاتی ایجاد شود.

  • رادیاتور های فولادی به دلیل وزن سنگین جابه جایی سخت تری دارند و همچنین مدت زمان مورد نیاز جهت نصب ان نیز بیشتر خواهد بود.
  • حوله خشک کن های فولادی ظاهر زیباتری به نسبت نوع آلومنیومی ان دارند. ظاهر رادیاتور فولادی براق و درخشان است.
  • تمیز کردن رادیاتور فولادی بسیار ساده و راحت بوده و هر چند وقت یکبار توسط دستمال مناسب باید تمیز شود.

آلومینیومی

  • حوله خشک های آلومینیومی به دلیل ظرفیت گرمایی پایین بسیار سریع داغ می شوند و به همان میزان  بعد از خاموش شدن نیز سرد. این مدل رادیاتور در مواقعی که نیاز به سرعت بیشتری جهت استفاده از آن هستید پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. این نوع حوله خشک در مقابل املاح موجود در اب که باعث ایجاد رسوب در لوله های آن می شود آسیب پذیر بوده و مقاومت کمتری دارد.
  • آلومینیوم فراوان ترین فلز موجود در جهان است به همین دلیل به علت در دسترس بودن بسیار زیاد این فلز، قیمت تمام شده ی ان بسیار مناسب است. میانگین قیمت حوله خشک کن های فولادی به نسبت حوله خشک کن های آلومینیومی بیشتر است.
  • به دلیل وجود چگالی کم در فلز آلومینیوم به نسبت مابقی فلزات این فلز سبک بوده و به این ترتیب حمل و نقل راحت تر و هزینه ی نصب آن پایین تر خواهد بود.
  • آلومینیوم فلزی نرم و قابل انعطاف است و در انواع شکل ها و طرح های متنوع در دسترس خواهد بود.
  • فلز آلومینیوم خاصیت رنگ پذیری داشته و در انواع رنگ ها  میتوان از ان ها استفاده کرد. که این ویژگی باعث میشود انتخاب رنگ رادیاتور طبق دکور محیط مورد استفاده صورت گیرد.
  • حوله خشک کن های آلومینیومی و فولادی از فلزات قابل بازیافت هستند و بعد از مصرف نیز قابل بازیافت و استفاده هستند.   

نکات قابل توجه در هنگام خرید حوله خشک کن

حوله خشک کن ها بر اساس نیاز محیط طراحی شده اند و بسته به ابعاد محیط میتوان از ان استفاده نمود. اغلب در حمام هایی با متراژ کوچک حوله خشک کن 8 لوله ای و در حمام های بزرگتر از نوع 14 لوله ای آن استفاده می کنند. همچنین به دلیل اینکه این محصولات به طور مداوم در محیط مرطوب قرار دارند، استفاده از رادیاتور هایی با جنس مرغوب باعث عدم زنگ زدگی و خوردگی آن میشود.

سخن پایانی

در مقاله حوله خشک کن فولادی بهتر است یا آلومینیومی مزایا و معایب رادیاتور های حمام به طور دقیق شرح داده شد تا کسانی که قصد خرید و استفاده از این محصولات را دارند اشراف اطلاعاتی کاملی نسبت به محصولات داشته و انتخاب آگاهانه تری با توجه به نوع محیط خود داشته باشند.

Visits: 32

0 Reviews

Write a Review

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
واحد فروش